3 Tips voor een succesvolle SME-aanvraag

Binnenkort gaat de nieuwste indieningsronde van het Europese SME fase 2 instrument weer open. Ook dit najaar wagen honderden Europese startups zich weer in deze competitie, waarvan slechts een enkeling ook zal worden beloond met subsidie. 

De concurrentie is stevig en daarom is het zaak om goed beslagen ten ijs te komen. Echt alles moet kloppen aan een SME-aanvraag om ook maar enigszins kans te maken op een succesvolle uitkomst. Daarom hier 3 tips voor een succesvolle SME-aanvraag:

1. Vertel een verhaal

Een SME aanvraag is geen invuloefening, zoals sommige kleinere subsidieaanvragen dat wel zijn. Hier is het juist belangrijk om een goed lopend verhaal neer te zetten wat de lezer vanaf het begin boeit en meeneemt. Een beoordelaar die tientallen aanvragen door moet spitten zal droge feiten en details immers niet onthouden, maar wel de grote lijn van het verhaal, als dat goed is opgezet. Belangrijk element daarin is de spanningsboog.

De spanningsboog wordt gecreëerd door het probleem, dat zorgt voor een gapend gat tussen de verlangens en doelen van de klanten en de huidige situatie. Dit creëert spanning en vormt de haak waar de lezer in moet bijten om verder het verhaal te worden ingetrokken.

Het project waarvoor u de aanvraag indient gaat er uiteindelijk voor zorgen dat de klant zijn probleem kan oplossen, waardoor de spanningsboog weer wordt gesloten. Dit is de basis van een goede aanvraag.

2. Wat staat er op het spel?

Uiteindelijk staat of valt ieder verhaal bij maar één ding: wat staat er op het spel? Het menselijk brein is er op geënt om continu hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden om capaciteit uit te sparen. “Waarom zou ik me hier druk om maken?” vraagt ons brein zich in feite continu af.

Prioriteit zal altijd worden gegeven aan de grootste problemen; dat wil zeggen primaire menselijke behoeften zoals veiligheid, gezondheid en het verzamelen of besparen van hulpbronnen zoals tijd en geld. Maslow’s behoeftehiërarchie kan hier een goed handvat bieden. Hoe dieper aan de basis een bepaalde behoefte ligt, hoe meer prioriteit hieraan gegeven zal worden.

Welk substantieel probleem ervaren de klanten van uw startup daadwerkelijk en hoe hoog is de nood? Het antwoord op die vraag moet vanaf het begin glashelder zijn.

Als dit onderdeel van de aanvraag niet goed is uitgewerkt zal de lezer al snel afhaken en is de kans op een goede beoordeling verkeken.

3. Simplificeer

Als ondernemer kunt u ongetwijfeld urenlang vertellen over wat uw bedrijf allemaal doet, over het scala aan problemen dat uw product oplost voor een hele waaier aan verschillende klanten; en over de nieuwe markten en mogelijkheden die u nog ziet in de toekomst. Dit is echter een enorme valkuil.

Houd in gedachten dat de beoordelaar waarschijnlijk nog nooit van uw startup gehoord had totdat hij de eerste pagina van de aanvraag opensloeg. En vanaf het allereerste begin zal de lezer zich twee dingen afvragen:

  • Wat verkoopt deze startup?
  • Welk probleem lost het op?

Hoe langer het duurt voor het de lezer duidelijk is wat het antwoord is op deze vragen, hoe slechter het voor de aanvraag is. Maak het verhaal daarom altijd zo simpel mogelijk.

Kies één soort klanten(groep), één belangrijkste probleem en één oplossing die bestaat uit hooguit een handjevol verschillende elementen.  

Als het ook maar enigszins mogelijk is om bijzaken te elimineren, doe dat dan. Het op deze manier aanbrengen van haarscherpe focus biedt de duidelijkheid en houvast waar iedere lezer naar op zoek is.

Zoals u kunt zien vereist een goede SME-aanvraag behoorlijk wat schrijfkunst. Bent u nou niet zo’n woordkunstenaar en kunt u hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op via het contactformulier en wij helpen u graag verder.

Icoon persoonlijk advies

Persoonlijk advies?

Icoon persoonlijk advies