Subsidies voor de Transport- en Logistieksector

Er zijn verschillende subsidies beschikbaar ondernemingen in de transport en logistiek sector. Bij investeringen in duurzaamheid kan met de juiste subsidies aanzienlijk bespaard worden op investeringen. Lees verder voor meer informatie over de beschikbare subsidies en hoe uw bedrijf hiervan kan profiteren.

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Emissieloze vrachtwagens

Bedrijven die investeren in emissieloze vrachtwagens kunnen gebruik maken van de AanZET en de MIA.

.Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks (AanZET)

AanZET stimuleert de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtauto’s met significante subsidiebedragen. AanZET in het kort:

  • Doel: Bevorderen van de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtauto’s.
  • Voorwaarden: Vrachtauto’s moeten volledig emissieloos zijn, aangedreven door een elektromotor.
  • Subsidiebedrag: Maximaal €115.200 per voertuig, afhankelijk van de grootte van de onderneming en het type voertuig.
  • Subsidiepercentages: 6,1% tot 29% van de aanschafwaarde, afhankelijk van het type vrachtauto.

Milieu-investeringsaftrek (MIA)

Met de MIA kunt u tot 36% van uw investering in elektrische vrachtwagens fiscaal aftrekken. Netto levert dit een voordeel op van zo’n 9%. De details van deze regeling zijn:

  • Doel: Fiscale stimulering van investeringen in milieuvriendelijke technieken.
  • Voorwaarden: Bedrijfsvoertuigen moeten elektrisch of waterstof aangedreven zijn (N2 en N3 categorie).
  • Aftrekpercentage: Tot 36% van het investeringsbedrag kan fiscaal worden afgetrokken.

Laadfaciliteiten

Het aanleggen van laadfaciliteiten is cruciaal voor het ondersteunen van elektrische voertuigen. Laadfaciliteiten kunnen gesubsidieerd worden vanuit SPULA en de SPRILA.

Subsidie Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer (SPULA)

De SPULA stelt bedrijven in staat om de uitrol van publiek toegankelijke laadlocaties te versnellen. De details van deze regeling zijn:

  • Doel: Aanleg of opwaardering van publiek toegankelijke elektrische laadlocaties geschikt voor zwaar vervoer.
  • Subsidiebedrag: Tot €43.000 per laadstation, afhankelijk van het laadvermogen.
  • Subsidiebedrag batterijen: Maximaal 1.400 kWh batterijcapaciteit per locatie, tot €80 per kWh.

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA)

Leg private laadstations aan bij uw bedrijf en profiteer van de SPRILA-subsidie. De details van deze regeling zijn:

  • Doel: Stimuleren van de aanleg van private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen bij bedrijven.
  • Subsidie voor installatie: Variërend afhankelijk van de grootte van uw onderneming en het laadvermogen van de stations. Oplopend tot € 350.000 per kalenderjaar.
  • Advies: Subsidie voor advisering omtrent de installatie van laadinfrastructuur. 50% subsidie tot maximaal € 3.500.

Voorbeeld AanZET subsidie berekenen

Voor een grote onderneming die een investering doet in een batterij-elektrische truck is het mogelijk om subsidie te krijgen via de AanZET en MIA regelingen. Deze investering draagt bij aan de verduurzaming van zwaar transport. De totale investering van één N3 truck met trekker bedraagt € 300.000. Voor een grote onderneming wordt een AanZET subsidiepercentage van 11,1% gehanteerd in deze categorie.

Voor dit type investering is een MIA percentage van 36% van toepassing. Om het netto voordeel te bereken is er gerekend met een vennootschapsbelasting van 25,8%. Verdere uitleg over de MIA kunt u hier vinden.

AanZET

Investeringsbedrag x AanZET subsidiepercentage

€ 300.000 x 11,1 % = € 33.300

MIA

(Investeringsbedrag – AanZET subsidie) x MIA-percentage x vennootschapsbelasting

(€ 300.000 – € 33.300) x 36% x 25,8% = € 24.799

In totaal is er voor deze investering in een N3 truck met trekker van € 300.000 een netto voordeel te verkrijgen van €58.099.

Hulp nodig bij uw orientatie?

Balance denkt graag met u mee over uw project en hoe dit aansluit bij deze regelingen. We hebben een uitstekend trackrecord en jarenlang ervaring in subsidiemanagement. Hierin ondersteunen wij diverse typen klanten waarbij we het gehele proces kunnen verzorgen. De inventarisatie is bij ons altijd vrijblijvend. We hebben een uitstekend trackrecord en jarenlang ervaring met subsidies. Hierin ondersteunen wij diverse typen klanten waarbij we het gehele proces kunnen verzorgen. De inventarisatie is bij ons altijd vrijblijvend!

Wij vinden het belangrijk dat de Nederlandse transportsector kan verduurzamen. Graag stellen wij u dan ook in staat om deze verduurzaming te kunnen realiseren. De AanZET regeling in combinatie met de MIA kan hier goed voor gebruikt worden. Door onze jarenlange ervaring zijn wij in staat om uw aanvraag op de juiste manier schriftelijk vorm te geven. Wij begeleiden het subsidietraject voor u van A tot Z.

Stappen voor een aanvraag

Stap 1. Inventarisatie

Technische informatie  ophalen om te bepalen of uw investering in aanmerking kan komen voor de AanZET subsidie

Stap 2. Analyse

Berekenen van de opbrengsten en het netto voordeel.

Stap 3. Schrijven en indienen

Onze consultants verzorgen in overleg met de klant de schriftelijk indiening van de aanvraag. Na afstemming en akkoord zorgen wij voor een correcte indiening bij de RVO.

Stap 4. Eventuele vragen en beschikking​

Na indiening kan RVO aanvullende vragen stellen over het bedrijfsmiddel en aanvullende documentatie opvragen. Onze consultants begeleiden het gehele proces tot er een beschikking is afgegeven voor de indiening.