De MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) biedt het MKB ondersteuning bij het opzetten van innovatieve projecten. Binnen deze regeling zijn er verschillende instrumenten met uiteenlopende budgetten. Voor elk instrument gelden verschillende deadlines. Ook provincies kunnen prioriteiten stellen.
Voor het duurzaam bouwen zijn subsidiemogelijkheden beschikbaar vanuit de EIA, MIA/Vamil, SDE+ en straks SDE++, SEEH en ISDE.
Kansen voor West is een subsidieprogramma van de vier Randstadprovincies en de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Dit programma wordt vanuit Europa gefinancierd door EFRO. Samen geven zij de economie in de Randstad een impuls door het toekennen van subsidies binnen zes specifieke doelstellingen.
De Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelwerk (WBSO) is een fiscale stimuleringsregeling voor ondernemingen die speur- en ontwikkelingswerk (S&O) verrichten. Een ander woord voor S&O is de bekendere Engelstalige term Research & Development (R&D).
Het Innovatiekrediet is een risicodragende lening bestemd voor de financiering van technische en klinische ontwikkelingsprojecten. De regeling is bedoeld voor de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of diensten die een zeer goed marktperspectief hebben en binnen 5 jaar na aanvang zijn afgerond, maar die nog risico met zich meebrengen.
Horizon Europe is een Europees programma bedoeld voor innovatie op het gebied van wetenschap, industrie en maatschappelijke uitdagingen.
De Innovatiebox is een fiscale stimuleringsmaatregel die zorgt voor een effectieve verlaging van de vennootschapsbelasting naar 9% voor winsten voortkomend uit innovatie. Hiervoor is een ‘ticket’ nodig, de snelste route loopt via de WBSO. Bovendien is speciaal voor het MKB een aantal jaar geleden de forfaitaire toepassing van de regeling ingevoerd. Hiermee kan toch van het belastingvoordeel worden geprofiteerd, hoewel in mindere mate, zonder grote administratieve verplichtingen.
De Subsidie Duurzame Scheepsbouw (SDS) is in het leven geroepen om het gebruik van nieuwe duurzame technologieën in de markt voor scheepsnieuwbouw en -ombouw te stimuleren. Zo kunnen scheepswerven bijvoorbeeld subsidie ontvangen voor CO2-uitstoot verminderende technologieën of technieken die de (onderwater-) geluidsproductie verlagen.
Eurostars is een Europees innovatieprogramma en biedt financiële ondersteuning aan hightech mkb- bedrijven die werken aan een nieuwe marktgerichte innovatie. Het project dient uitgevoerd te worden met minimaal een andere partner uit een Eurostars land. Het doel is om de time-to-market te verkorten en de technische risico’s te verkleinen. Deelnemers kunnen zich daardoor sneller ontwikkelen en groeien.
De subsidieregeling Praktijkleren stimuleert werkgevers tot het bieden van praktijk- en/of werkleerplaatsen door middel van het verstrekken van subsidie. Hierdoor wordt de doelgroep beter voorbereid op de arbeidsmarkt. De subsidie heeft de vorm van een tegemoetkoming voor de kosten die een werkgever maakt in het begeleiden van een leerling, deelnemer of student. Dit kan ook gelden voor de loon- of begeleidingskosten van een promovendus of technologisch ontwerper in opleiding (toio).
Missiegedreven Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) beoogt bij te dragen aan de gestelde klimaatdoelen om in 2030 de CO2-uitstoot met 49%, en in 2050 met 95%, te verminderen. De MOOI-regeling is gericht op industrieel onderzoek en/of experimentele ontwikkeling van vernieuwende energie- en klimaatoplossingen, en kent drie missies die onderverdeeld zijn in meerdere innovatiethema’s.
Het Topsector Energie programma bevat verschillende subsidieregelingen. De focus van Topsector Energie ligt op innovaties die nodig zijn voor een duurzaam energiesysteem en die bijdragen aan de energietransitie. Voor ontwikkelingen die hieraan een belangrijke bijdrage kunnen leveren stelt RVO subsidie ter beschikking.
Vroegefasefinanciering (VFF) is een risicodragend krediet bestemd voor innovatieve starters en mkb’ers. Het krediet is ervoor om te onderzoeken of het idee van innovatieve starters of mkb’ers kans van slagen heeft in de markt en om te voorkomen dat waardevolle ideeën voor nieuwe producten of diensten in de ontwikkelfase blijven hangen.
Subsidie voor Demonstratieprojecten, Haalbaarheidsstudies en Investeringsvoorbereidingsprojecten (DHI) is in het leven geroepen om Nederlandse ondernemingen te stimuleren om internationaal te groeien. Voor het exporterende bedrijfsleven biedt dit kansen in zowel ontwikkelingslanden, opkomende landen als ontwikkelde landen.
De EIC Accelerator is een subsidieregeling onder het Europese kaderprogramma Horizon Europe voor innovatieve MKB ondernemingen. Deze regeling ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of diensten die bestaande markten disruptief kunnen veranderen of nieuwe markten kunnen creëren. Naast de mogelijkheid om een hoge subsidies te ontvangen via deze regeling, is het verkrijgen van equity (aandelenkapitaal) via deze regeling ook mogelijk.
De Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) is gericht op particulieren, overheden en bedrijven die investeren in duurzame energie. Investeringen in isolatie, een (hybride) warmtepomp, een zonneboiler, zonnepanelen, windturbines en de aansluiting op een warmtenet komen in aanmerking voor de ISDE. De subsidie is een bijdrage voor aanschaf van deze apparatuur.
Topsector Energiestudies Industrie ondersteunt innovatieve projecten waarin nieuwe industriële concepten ontwikkeld worden die kosteneffectief CO2-emissies gaan verminderen in 2030.
De subsidiemodule Versnelde klimaatinvesteringen industrie (VEKI) is in het leven geroepen om investeringsprojecten te ondersteunen die op korte termijn een aanzienlijke vermindering van CO2-emissies in Nederland realiseren, met een focus op projecten waarbij de terugverdientijd van meer dan 5 jaar zonder subsidie ligt. Het doel is het versnellen van duurzame investeringen in de industrie en het bevorderen van onze klimaatambities.
De SSEB is een subsidieregeling bedoeld voor Nederlandse ondernemingen in de bouwsector om de stikstofuitstoot van bouwmaterieel terug te brengen met 60% in 2030. Bedrijven kunnen subsidie krijgen voor de aanschaf en retrofit van emissieloos materieel (bouwmachines en voertuigen) dat gebruikt wordt in de bouw. Daarnaast is er ook subsidie beschikbaar voor innovatie.
Met de SCB kunnen bedrijven investeren in innovaties zoals batterijen met een langere levensduur, geavanceerde lithiumbatterijen, circulaire batterijsystemen voor zware voertuigen, verbeterde batterijrecycling en technologieën die bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet.
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) zijn twee fiscale regelingen voor ondernemingen die willen investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Bedrijven die hiervoor in aanmerking komen profiteren van een hogere investeringsaftrek. De MIA en de Vamil kunnen soms gecombineerd worden en staan op dezelfde Milieulijst.
De Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++) stimuleert CO2-emissiereductie en energieproductie uit hernieuwbare bronnen. De regeling is sinds 2020 voor het eerst geopend in de huidige vorm waarbij technieken concurreren op een zo laag mogelijke prijs/ton CO2. De regeling heeft ieder jaar één openstellingsronde.
Subsidieregeling leren en ontwikkelen in het MKB (SLIM) is gericht op het stimuleren van een leven lang ontwikkelen zodat mensen goed inzetbaar blijven op de arbeidsmarkt, met name in het mkb. In de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt worden nieuwe kennis en vaardigheden gevraagd. Werkgevers in het mkb maar ook grootbedrijven in bepaalde sectoren hebben hier vaak minder geld of tijd voor. De regeling moet leren en ontwikkeling in die sector vanzelfsprekend maken.
De Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) is bedoeld voor demonstratie- of pilotprojecten die uiteindelijk direct of indirect bij gaan dragen aan CO2-reductie. Er zijn negen thema’s waar subsidie voor aangevraagd kan worden, uiteenlopend van de af- en opvang van CO2 tot aan de flexibilisering van het energiesysteem. Een aantrekkelijke regeling waarmee grote delen van een demonstratie, het industrieel onderzoek of de experimentele ontwikkelingen kunnen worden gedekt.
Er zijn verschillende subsidies beschikbaar voor ondernemingen in de transport en logistiek sector. Bij investeringen in duurzaamheid kan met de juiste subsidies aanzienlijk bespaard worden op investeringen. Lees verder voor meer informatie over de beschikbare subsidies en hoe uw bedrijf hiervan kan profiteren.
Het Interreg programma is een van de oudste Europese subsidieprogramma’s en is bedoeld om samenwerking tussen Europese landen te stimuleren en economische verschillen tussen regio’s en lidstaten te verkleinen. De verschillende calls binnen het Interreg programma zijn verdeeld over drie categorieën, ingedeeld op basis van geografische ligging.
Eureka is een internationaal programma tussen landen zowel binnen als buiten de Europese Unie. De focus ligt op het ondersteunen van technologische R&D vanuit internationale samenwerkingsverbanden. De kwaliteit van de aanvragen wordt door een internationaal panel van experts vastgesteld, maar financiering vindt plaats vanuit de deelnemende landen zelf. Deelnemende landen hoeven niet alle regelingen te ondersteunen.
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) is de opvolger van de regeling ‘subsidie Hernieuwbare Energie’ en is gericht op actieve CO2-reductie in plaats van alleen hernieuwbare energieproductie. Het doel is om de gestelde klimaatdoelen in 2030 kosteneffectiever te realiseren. Naast technieken zoals windenergie, zon-PV en hernieuwbaar gas, ondersteunt de regeling ook andere CO2-reducerende technieken zoals ondergrondse CO2-opslag, waterstofproductie en diverse warmteproductie opties. Deze technieken zijn toegevoegd om het tempo van CO2-reductie te versnellen. HER+ is onderdeel van het programma Topsector Energie.
De Energie-investeringsaftrek (EIA) is een fiscale verduurzamingsregeling voor ondernemingen die willen investeren in energiebesparende bedrijfsmiddelen en/of duurzame energie. Bedrijven die willen verduurzamen komen mogelijk in aanmerking en profiteren daarbij van een hogere investeringsaftrek. Via de EIA kan een deel van de investering afgetrokken worden van de fiscale winst, bovenop de normale afschrijving.
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een verduurzamingsregeling voor ondernemingen en non-profitinstellingen die willen investeren in het verduurzamen van hun transport. Investeringen in emissieloze vrachtauto’s komen in aanmerking voor deze subsidie. Deze subsidie kan hiernaast ook gecombineerd worden met de MIA voor extra voordeel.
LIFE is een Europees subsidieprogramma dat bijdraagt aan de realisatie van de gestelde Europese klimaat-, natuur-, en milieudoelstellingen. Het LIFE-programma bestaat uit twee thema’s – Milieu en Klimaat – met elk hun eigen twee specifieke subsidieprogramma’s. De regeling kenmerkt zich door de grote diversiteit van de projecten.