“De logistieke sector gaat met ambities de energietransitie in”, zegt John Schäffers, manager subsidies van Balance. “Transportbedrijven, distributeurs, verladers en distributiecentra willen allemaal vergroenen en elektrificeren. Het aantal opties om dat aan te pakken is groot, evenals het woud aan subsidieregelingen, van SDE++ via DKTI naar AanZET.” Consultant Sjoerd van der Ploeg geeft het voorbeeld van zonnepanelen: “Is het dak sterk genoeg? Is het verstandig ze te combineren met eigen energie-opslag? Mag de overtollig opgewekte elektriciteit het net in? Heel veel vragen.”
De subsidiemogelijkheden komen dan nog. Ze zijn mede ingewikkeld doordat ongeoorloofde staatssteun binnen de EU verboden is. Schäffers: “Sommige regelingen vraag je vooraf aan, andere komen pas achteraf in beeld. Bepaalde regelingen zijn ‘cash grants’, terwijl andere belastingvoordeel bieden.” Consultant Edwin Aelberts: “Wij loodsen onze klanten door dat woud. Wat is het probleem, wat is de ambitie? Welke regelingen komen in aanmerking en wat is hun timing? Welke voorwaarden gelden er?” Schäffers vult aan: “Vooral de optimalisatie is lastig te overzien. De invloed daarvan op de terugverdientijd is groot – 7% of 12% subsidievoordeel op een mega-investering maakt veel uit.”
Vooraf specifieke technische keuzes maken, betekent veelal subsidiekansen verliezen. “Rond belastingen raadpleegt bijna iedereen een belastingadviseur”, zegt Aelberts, “terwijl bedrijven subsidies vaak zelf regelen. Samenwerken met een specialist is hier even logisch.” Dit geldt zeker omdat er ook nog subsidiemogelijkheden zijn voor innovatieve oplossingen, die bedrijven niet als zodanig zien. Oplossingen in combinatie met batterijen kunnen daarvoor bijvoorbeeld in aanmerking komen.
Het belangrijkste is, dat bedrijven niet vastlopen in hun vergroeningskeuzes. Daarbij komen nòg meer factoren in beeld: netbeheerders en derde partijen. Schäffers: “Je kunt prachtige plannen maken voor zero emission vervoer en alles daarvoor regelen. Maar als je over vijf jaar pas kan worden aangesloten, heb je er niks aan.” Aelberts: “Een specifiek probleem in de distributie is het eigenaarschap. Dat moet voor subsidies soms in één hand liggen, terwijl het distributiecentrum en de voertuigen in de praktijk vaak verschillende eigenaren hebben. Maar ook daar zijn oplossingen voor.”
Bedrijven die willen investeren in duurzame energie-opwekking en vergroening doen er goed aan vooraf de sdetool te raadplegen. Naar aanleiding van een aantal vragen brengt de tool in beeld hoe het aanvraagproces werkt, hoeveel subsidie uw bedrijf kan ontvangen en wat het netto voordeel uiteindelijk is.
Locaties
Utrecht
Papendorpseweg 97
3528 BJ Utrecht
+31 20 676 3993
Rotterdam
Weena 686
3012 CN Rotterdam
Inschrijven nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws rondom subsidieregelingen